Любими книги 2017 г.

 

Стопанката на Господ – Розмари Де Мео

Capture.PNG

На мен тази книга ми я подари приятелка, която тъкмо се беше прибрала за няколко дни от Брюксел. „Ще ходя да взема една книга, каза ми, много специална, лично от авторката, проявяваш ли интерес?“ И аз заявих, че проявявам, понеже знам, че моята приятелка – изключително фина и интелигентна жена, има безупречен вкус за книги. Не ми се мисли какво щеше да стане, ако не бях проявила интерес. Щях да се размина с книга, която ми „подреди всички настройки“ и без преувеличение, изми душата ми. Сюжетът накратко е: млада красива българка се омъжва в Италия за богат италианец, който угажда на всичките й капризи, но въпреки всичко не е щастлива, започва да линее, изпада в дълбока депресия и се прибира в България за кратко, да си прочисти ума, като отсяда в къщата на бабата на един свой приятел в едно планинско село. В селото среща три баби,“нещинарки“, които знаят да наричат, според старите обичаи (който обича Тери Пратчет и неговите вещици – Баба Вихронрав и Леля Ог може би ще направи аналогия с тях и тяхното „главознание“). Това е само началото на една история, написана невероятно емоционално на най-красивия и сочен български език, който съм чела от години, пълна с дълбока и силна житейска философия, свързана с вярата, с корена ни, с душата ни като народ, с душата ни, като хора. Докато четях тази книга се чувствах, сякаш душата ми е бяла риза, която съм занесла на най-бистрото планинско езеро, изпрала съм я и тя светва и грейва, като слънце. Твърдя със сигурност, че ако човек е объркан, ако е загубил дори по някакъв начин връзка със себе си, тази книга подрежда всичко. Трудно пиша за нея, защото трудно се разказва за нея. За да разберете какво имам предвид, трябва да я прочете. Като споделих с приятелите си какво съм изпитала, докато съм я чела, се оказа, че много хора имат сходни на моите усещания и преживявания. Наистина, текстът бръква дълбоко в душата, и ако не сте готови да се огледате честно в себе си, по-добре не започвайте да я четете. И като всяко истинско нещо, тя носи и малко магия, но от онази, хубавата! В нея са описани и много забравени български вярвания и традиции. Неслучайно я наричат „требник“. По-смислено нещо не съм чела от много години, а повярвайте ми, аз обичам книги отпреди да помня кога съм се научила да чета.

Костас Монтис, Кого живея?

17408321_10154558125238737_1871149121_o

Много отдавна не съм чела поезия, а на поезията на Костас Монтис попаднах, благодарение на Инстаграм профила на Ирена (Irenelafata), запален читател с чудесен вкус за книги. Безкрайно съм й признателна, че сподели за тази стихосбирка, защото открих в нея много повече, отколкото очаквах. Не ми се беше случвало да усетя нечие поетично изразяване толкова истински, сякаш от моя собствен ум и душа са извадени думите. Мъдрост, хумор, нежност и човечност, блестящ ум с фина самоирония и човек, с душа дълбока като тази на Зорба Гърка – между редовете и точките на тази книга лежат неподозирани съкровища, затворени в голямата си част в не повече от едно-две изречения. Не ми се беше случвало да чета текст, в който с толкова малко думи да се казва толкова много, и толкова вярно да са подбрани всички изразни средства и емоции. Без да подминаваме в никакъв случай  и великолепния превод на Яна Букова – за да преведеш толкова добре един талантлив поет, самият ти трябва да си с безспорен талант. Тази книга дойде при мен в момент, когато съм поставена пред щастливото изпитание да бъда майка на новородено бебе – всеки който е минал през това ще ви каже, че моменти, в които душата ти копнее за отмора, а сетивата – за презареждане. Именно такава глътка свеж въздух в турбината от непрестанни грижи около детето представляваше за мен поезията на Монтис – през нея още по-ясно осъзнах красотата и смисъла на ставащото с мен и с нашето семейство, и простотата на радостта да бъдеш жив.

Вашият коментар

нож и виличка

блог за вкусна храна и рецепти от родината и извън нея, на български

Ellie After

Creating with textile in style

Yolina's Helvetia

Just another WordPress.com site

heartbeats

Личен блог

Sunshine's kitchen

Личен блог

79 ideas

Личен блог

Parentland

Личен блог

Atelier Doré

Личен блог

На по книга, две

Личен блог

Яна (несъвършенството прави стила ...)

за виното и добрия живот, най-сетне и лично ...

LAMARTINIA

Личен блог

