На рафта в шкафа

Когато стане дума за мода, майка казва: „Погледнеш ли една жена, ако  възприемеш визията й като едно хармонично цяло, без нещо да изпъква неприятно или да те подразни, значи си е свършила работата!“ Майка ми е дала още много уроци по стил, от които аз не попих и капка – тя с години ме преследваше с по някое хубаво червило, което все се оказваше на дъното на чекмеджето ми, а един хубав марков парфюм, който ми подари, дори свърши под леглото в студентската ми квартира. С години облеклото ми се състоеше в дънки, съчетани с тениски или някакви размъкнати пуловери, личени от всякакво кокетство и чар. Това беше факт, макар да казват, че вкусът се изгражда още семейството.

Не е като да не съм имала пред себе си достатъчно добри примери – като бях ученичка, майка ходеше на фризьор всяка седмица, винаги намираше време да си ушие някакъв красив тоалет от хубава материя, да си сложи грим. Баба пък беше още по-напред с материала – тя умее да шие и си шиеше редовно нови рокли по кройки от някакви модни журнали. Винаги с нова дреха, с ново бижу, с обувки на ток, с изправена стойка – на младини е била невероятна красавица, често са я оприличавали на София Лорен, и то не на шега. На стари години заболя от онкологично заболяване, на което дори в най-острата фаза се явяваше с чифт нови купени обеци, поставяше ги кокетно и ме питаше: „Харесват ли ти?“ И така, снабдена с чифт нови обеци, надмогна рака.

С времето моето абсолютно безразличие към модата започна да се пропуква, и то не поради напредването на годините и желанието да се опитам да изглеждам отново на двайсет, нито поради някакъв новопоникнал стремеж да изпъкна, да ме посочат като красива – съвсем откровено си признавам, че това никога не ме е блазнило. С цялата си глупост винаги съм се опитвала да привлека мъжете с ума си, а не с външност.

Желанието и интересът ми за мода се породи по съвсем друга причина – понеже по някакъв начин смятам, че това е моята женска победа, моят ритник в злободневната муцуна на живота, в сивотата на ежедневието и в лицето на посредствеността. Ако приемем, че за да променим света трябва да започнем от себе си, то първото, което трябва да погледнем в средата, от която сме заобиколени, сме самите ние. Малко цвят, хубава материя, приятен аромат на парфюм – все неща, които зареждат и дават друга перспектива към реалността.

Дълго време странях от модата и защото смятах, че това е за някакви жени с неограничени възможности, които само се чудят къде да си похарчат парите. Истината е, че най-красивите тоалети си остават запазена територия на големите модни къщи, и макар да си мечтая за рокля на „Диор“, не знам кога ще ми се случи да си купя и да я нося. Тук отново се намеси майка, която веднъж ми каза: „Трябва да умееш да живееш добре с това, което имаш и колкото имаш. С пари знае всеки.“ Не е въпросът да носиш висша мода или нищо, но така или иначе хубавите кройки и хубавите материи струват скъпо. И все пак, с повече усет и желание, варианти се намират – проблемът не е чак толкова в парите, колкото именно в този усет, в това око за подходящи цветове и кройки, които подчертават красотата и предимствата на фигурата. Често ми се случва да се вкопчвам отчаяно в някакви крайно безлични и бездушни комбинации, които кой знае защо ми носят някаква сигурност.

За настоящата картина допринася и фактът, че бидейки майка на малко бебе, най-често търся варианти на облекла, които мога да надена за под минута по хронометър, под съпровода на пищящо бебе, които са подходящи за разходка в парка или които няма да си скубя косата, ако бъдат нееднократно наповръщани. Така или иначе, и това са оправдания – още една причина да се старая, защото ми става тъжно като видя майка, която изцяло се е занемарила, защото гледа дете и няма време за себе си, макар сама да виждам, че това много често е неприятната истина.

Като източници на вдъхновение следя няколко модни блога – Empurple, Denina Martin, колкото да не е без хич, а също и профили в Instagram и в Pinterest. Последният дава доста възможности да намериш и запазиш добри идеи, които евентуално да приложиш в условия на евентуално опаричване (макар парите наистина да не са единствено условие да изглеждаш добре).

Възхищавам се на жените, които успяват да подчертаят красотата си със собствен стил, които излъчват непринудена елегантност. Почитател съм на френски шик, на хубавата очна линия, на красивото ярко червило и на баретите, а също на неподправената женственост на французойките, сякаш постигната без всякакво усилие.

С годините все повече съм почитател на принципа купи си нещо хубаво веднъж, вместо сто парцала, които да пълнят гардероба ти – и без това в него няма толкова много място, а за бърсане на пода се продават мопове, а не рециклирани стари тениски. Факт е, че хубавата качествена дреха се отплаща многократно и дава различно самочувствие, а това е важно.

И още нещо, които не съм успяла да постигна, но ми се иска – носенето на хубави обувки с висок ток. Животът предлага достатъчно плаващи пясъци и тресавища, но нищо не пречи да преминем през тях на красиви обувки, все едно прескачаме небрежно улична локва.

И в крайна сметка цялото това усилие и това старание за повече цвят и стил, за повече мода бих положила не заради мъжете или заради жените, или за да изпъкна пред младата и красива съседка на етажа. Всичко това бих направила главно за себе си, за свое собствено удовлетворение и за да отпразнувам своята собствена победа над сивотата и житейската инерция!

Фото: http://roberto-campos.com/

Вашият коментар

нож и виличка

блог за вкусна храна и рецепти от родината и извън нея, на български

Ellie After

Creating with textile in style

Yolina's Helvetia

Just another WordPress.com site

heartbeats

Личен блог

Sunshine's kitchen

Личен блог

79 ideas

Личен блог

Parentland

Личен блог

Atelier Doré

Личен блог

На по книга, две

Личен блог

Яна (несъвършенството прави стила ...)

за виното и добрия живот, най-сетне и лично ...

LAMARTINIA

Личен блог

